لوگوی شرکت نرم افزاری شیوا

هزینه های نگهداری کالا

فهرست مطالب

منظور از هزینه نگهداری کالا چیست

اگر شخصی در صنعت تولید مشغول به کار باشد، به احتمال زیاد با مقوله هزینه نگهداری کالا آشنایی دارد، اما هزینه نگهداری کالا دقیقا چیست و چرا اینقدر مهم است؟ به عبارت دیگر منظور از هزینه نگهداری کالا چیست؟ لذا در این مقاله قصد داریم که در خصوص هزینه نگهداری کالا توضیحاتی ارائه دهیم.

موجودی کالا، برای هر فروشگاه مشمول هزینه هایی خواهد بود، هدف از برنامه کنترل موجودی، بجز رفع نیاز سازمان، بهینه کردن مجموع این هزینه‌ها خواهد بود. قسمت عمده هزینه نگهداری کالا در انبار بدین شرح میباشد :

نرخ کالا

قیمت کالا، مجموعه پولی است که برای خرید کالا به فروشنده پرداخت می‌شود. اما در مواردی هزینه‌های حمل، دریافت، بازرسی فنی و.. به آن اضافه می‌شود. در مواردی که تخفیف کلی مطرح نباشد، قیمت کالا در میزان سفارش تاثیری ندارد. اما، هنگامی قیمت کالا با حجم سفارش تغییر کند، مقدار سفارش تابعی از قیمت نیز باشد.

هزینه نگهداری کالا

هزینه نگهداری کالا مشمول هزینه‌هایی است که فروشگاه برای نگهداری کالا متحمل می‌شود. مثل هزینه‌های مربوط به بیمه، کرایه انبار، روشنایی،سوخت، مالیات و نیز خسارت‌هایی مانند سرقت، آتش سوزی، فاسد شدن اجناس، آسیب و صدمه دیدگی و…

سود سرمایه

نگهداری کالا در انبار در مواقع اختصاص مقدار زیادی از پول فروشگاه به انبار کردن کالا است. این پول در مدت انبار بودن کالا هیچ بهره‌ای را نصیب فروشگاه نمی‌کند. تا وقتی که همه کالا به فروش نرود، از آن نمی‌تواند برای هیچ منظور دیگری استفاده کرد.

از سوی دیگر در صورت طولانی شدن مدت انبار کالا، هزینه ممکن است بسیار گران تمام شود و برای فروشگاه مشکل گردش نقدینگی ایجاد کند.

مطالب مرتبط  استانداردهای حسابداری
کالا

هزینه جابجایی

هنگامی که فروشگاه، کالا انبار می‌کند، کالا باید ابتدا توسط کارکنان جابجا شود و سپس انبار گردد. این امر، نیاز به تجهیزات جابجا کننده، تسهیلات انبار کردن کالا، نیروی انسانی و… دارد که هزینه‌های قابل توجهی صرف آن‌ها می‌شود.

هزینه دفتری کالاها

انبار کردن کالا به کارهای دفتری (مانند کنترل دریافت کالا، کنترل صدور کالا، ثبت کارت های موجودی کالاهای انبار، ثبت کارت های ظروف نگهداری کالاها در انبار و…) نیاز دارد و انجام این کارها چه به صورت دستی یا مکانیزه الزامی است. این مجموعه کارهای دفتری بسیاری از منابع فروشگاه را (به صورت فضاء، نیروی کار، مهارت ها، وقت و …) به خود اختصاص می‌دهند.

هزینه منسوخ شدن کالاها

ممکن است گاهی کالاهای نگهداری شده در انبار، منسوخ شوند. این امر هزینه‌های انبار کردن کالاها را افزایش می‌دهد.

کالاها، در واقع پول نقد فروشگاه محسوب میشوند. بنابراین، باید در شرایط مطمئن و حفاظت شده نگهداری شوند. خرید، نصب و اداره سیستم‌های حفاظتی بسیارهزینه بر میباشد. (مانند تلویزیون‌های مدار بسته در محل انبار و..)

در کنترل موجودی، برای بهینه کردن هزینه‌های کالا، همیشه باید دو مورد را مد نظر قرار دهیم و برای آن‌ها تصمیم جداگانه بگیریم:

یکی اینکه آیا زمان صدور سفارش خرید رسیده است؟

 و دیگر اینکه چه مقدار سفارش دهیم؟

  • برای مورد اول باید به مقدار کالای موجود و زمان لازم برای تامین سفارش جدید توجه نمود.
  • ومورد دوم به هزینه های انبار داری و هزینه صدور سفارش اشاره دارد.

و در نهایت موجودی باید به اندازه‌ای باشد که تا زمان دریافت سفارش بعدی، پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

مطالب مرتبط  آموزش اختتامیه دوره قبل و افتتاحیه دوره جدید در نرم افزار جامع شیوا

نرم افزارهای شیوا

نرم افزار های شیوا در نسخه های بازرگانی، خدماتی، تولیدی و پیمانکاری ارائه شده تا کسب‌وکارها را در این شرایط سخت اقتصادی و مالیاتی یاری کند و با تکیه به این سیستم پیشرفته دارای هوش مصنوعی با امکانات عالی و کاربری ساده با بیش از ۲۳ سال سابقه دارای سیستم و زیرسیستم از جمله انبار، حقوق و دستمزد، فروش، انبار دارایی ثابت و CRM ،تولید ، مدیریت کسب‌وکارتان را ساده‌تر و دقیق تر کنید

مقالات مرتبط

تعریف حسابداری: حسابداری چیست؟

حسابداری زبانی است که به وسیله آن، اطلاعات مالی یک واحد اقتصادی ثبت، طبقه‌بندی و…

افزایش مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه به ۲۱ روز

افزایش مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه به ۲۱ روز : با توجه…

قیمت تمام شده محصول

قیمت تمام شده محصول قیمت تمام شده محصول فروش رفته به چه معناست؟ «قیمت تمام…

نظر شما درباره این مقاله

نظر شما منتشر شد

آموزش اختتامیه دوره قبل و افتتاحیه دوره جدید در نرم افزار شیوا