لوگوی شرکت نرم افزاری شیوا

حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

فهرست مطالب

حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

شرکت‌ها و افراد حقوقی موظف به پرداخت حق بیمه کارکنان خود هستند و موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی نیز موظف است  تا با بررسی دفاتر قانونی شرکت‌ها به صورت دوره‌ای یا در زمان در یافت مفاصا حساب، جابه جایی سهام، انتقال مالکیت و … از رعایت قانون توسط شرکت یا مؤسسات مطمئن شود. بدلیل اینکه آشنایی با حسابرسی بیمه اهمیت زیادی برای کارفرمایان، پیمانکاران، شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی دارد، در ادامه به بررسی حسابرسی تامین اجتماعی میپردازیم

بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

این بیمه درواقع بر پایه قوانین کار در ایران است که در راستای حمایت از حقوق کارگران به تصویب رسیده است. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های کشور از کارگران، کارمندان و کارکنان اداره جات و کارخانجات به همراه افراد عادی که در جامعه مشغول به فعالیت مثبت هستند حمایت می‌کنند تا در موعد بازنشستگی از مستمری و به هنگام کار از خدمات درمانی بهره مند شوند.

 بر اساس قوانین بیمه تأمین اجتماعی طبق قانون همانطور که یک شرکت یا کارگاه ملزم به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران خود است، باید حق بیمه آن‌ها را نیز پرداخت کند. موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی وظیفه دارد تا از این موضوع اطمینان پیدا کند.

حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

 رسیدگی به اسناد کارفرمایان و دفاتر قانونی شرکت‌هایی که دارای پرونده در تأمین اجتماعی هستند و کد کارگاهی دارند توسط موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی را «حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی» می‌نامند. در این حسابرسی، اسنادمالی کارگاه‌ها که مرتبط با حساب‌های هزینه‌ای هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مطمئن شوند. حسابرسی بیمه معمولاً در دوره‌های چند ساله انجام می‌گیرد و تمرد از آن طبق قانون مجازاتی را به همراه خواهد داشت.

بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

آشنایی با ماده 28 و 38 قانون تأمین اجتماعی و نقش آن در حسابرسی بیمه

دو ماده 28 و 38 قانون تأمین اجتماعی در واقع اساس کار حسابرسی بیمه را مشخص می‌کنند. بر اساس ماده 28 قانون تأمین اجتماعی که منابع در آمد سازمان را مشخص می‌کند، حق بیمه به میزان ‌سی درصد مزد یا حقوق است که هفت درصد آن به عهده ‌بیمه شده و بیست درصد به عهده کارفرما و سه درصد به وسیله ‌دولت تأمین خواهد شد. درحال حاضر حق بیمه سهم کارفرما با احتساب بیمه بیکاری به بیست و سه درصد افزایش یافته است.

ازسوی دیگر، ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی؛ کلیه کارفرمایان و پیمانکاران تحت عضویت سازمان تأمین اجتماعی را مکلف می‌سازد که علاوه بر بیمه کردن کارکنان خود، نسبت به بیمه نمودن نیروهای مربوط به پروژه‌های مناقصه‌ای و قراردادی نیز اقدامات لازم را انجام دهند. به این ترتیب موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی با استناد به این دو ماده قانونی باید از پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان مطمئن شود.

هدف از حسابرسی بیمه‌ای چیست؟

در مجموع با توجه به ماده 28 و 38 قانون تأمین اجتماعی که به آن پرداختیم. هدف از حسابرسی بیمه‌ای را می‌توان به 2 بخش کلی تقسیم کرد:

1.طمینان از رعایت حقوق بیمه‌ای کارکنان کارگاه‌ها توسط کارفرمایان

سازمان با رسیدگی به دفاتر قانونی و مدارک مرتبط به لیست بیمه و حتی در مواردی لیست مالیات شرکتها، رعایت حقوق بیمه‌ای کارکنان را کنترل می‌کند.

اطمینان از اجرای قوانین تأمین اجتماعی (ماده 38)

رسیدگی کنندگان و حسابرسان تأمین اجتماعی به دقت قراردادها، پرداخت‌های کارمزد، صورتحساب دارای کارمزد را بررسی می‌کنند تا همه کارکنان قراردادی نیز طبق ماده 38 حقوق بیمه‌ای خود را دریافت کنند

مطالب مرتبط  افزایش ظرفیت برات الکترونیکی در اردیبهشت 1403:

موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی طبق قانون وظیفه موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی است. این موسسه حرفه‌ای‌ترین و تخصصی‌ترین موسسه حسابرسی بیمه‌ای کشور است. وظیفه این سازمان انجام بازرسی از دفاتر قانونی بیمه‌ای و همچنین انجام امور حسابرسی داخلی بخش‌ها و واحدهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی متناسب با نیاز سازمان، به همراه ارائه کلمه خدمات مشاوره‌ای در زمینه حسابرسی مالی، مالیاتی و بیمه‌ای است.

موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی میکوشد به عنوان اصلی‌ترین مرجع، حسابرسی بیمه، تا انصاف و عدالت را رعایت کند و به حمایت از کارکنان، کارمندان و کارگرانی که طبق قانون تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند به بپردازد.

قانون حسابرسی بیمه؛ ماده 47 قانون تأمین اجتماعی و تعیین اختیارات سازمان

مرجع قانونی حسابرسی بیمه در قانون، ماده 47 قانون تأمین اجتماعی است. در این ماده قانون به موضوع حسابرسی بیمه‌ای اشاره شده است.

بر اساس ماده 47 ق.ت.ا: «کارفرمایان موظفند صورت مزد و حقوق و مزایاى بیمه شـدگان همچنـین دفاتر و مدارک لازم را در موقـع مراجعـه بـازرس سـازمان، در اختیار او بگذارنـد. بازرسان سازمان می‌توانند از همه یا قسمتى از دفاتر و مدارک مذکور رونوشـت یـا عکس تهیه و براى کسب اطلاعات لازم به هریک از رؤسا و کارمنـدان و کـارگران کارگاه و مراجع ذیربط مراجعه نمایند. بازرسان سازمان حـق دارنـد کارگاه‌های مشمول قانون را مورد بازرسى قرار دهند و داراى همان اختیارات و مسؤولیتهـاى ذکر شده در مواد ۵۲ و ۵۳ قانون کار خواهند بود. نتیجه بازرسى حداکثر ظرف یک ۲ ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد.”

موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی با تکیه بر این ماده قانون و مسئولیت‌ها و اختیاراتی که دارد به صورت دوره‌ای از کارگاه‌های مشمول ماده 47 بازرسی به عمل می‌آورد.

47 قانون تأمین اجتماعی

در حسابرسی بیمه، مدارک کدام دوره مالی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟

در کل دوره 10 ساله برای حسابرسی بیمه در نظر گرفته شده است. علی ایحال با توجه به تعداد بالای پرونده‌ها و زمان طولانی برای بررسی حساب‌های ده ساله، تصمیم گرفته شد تا جز شرکت‌های دولتی، در مابقی شرکت‌ها تنها مدارک آخرین سال مالی مورد بازرسی و ملاک عمل قرار بگیرند. البته بخشنامه مورخ 05/03/1397 با شماره 2440/97/1000، چند استثنا نیز در نظر گرفته است.

مطالب مرتبط  تغییرات جدید در سقف برداشت از حساب‌های بانکی در اردیبهشت 1403

الف- در مواردی که موضوع ادعای سابقه و یا دستمزد به درخواست اشخاص مطرح باشد.

ب – در خواستهایی که مستند به آراء مراجع قضایی و شبه قضایی و شرکتهای در حال تصفیه از سوی واحدهای اجرایی ارائه می‌گردد.

ج- در صورتیکه مدارکی به سازمان واصل گردد که مبین عدم اجرای قانون از جمله ماده 38 و تبصره الحاقی به آن یا عدم اعلام واقعی دستمزد بیمه شدگان و مغایرت آن با اظهارنامه‌های مالیاتی باشد، درخواست بازرسی از دفاتر همراه مستندات منحصر با تشخیص مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خارج از زمان مقرر مجاز خواهد بود.

بر اساس بند ج،اگر حسابداری مالیاتی به درستی صورت نگیرد یا مدارک مربوط به دستمزد بیمه شدگان به درستی ارائه نشود، سازمان می‌تواند مانند گذشته تمام مدارک ده ساله گذشته را بررسی کند. برای اینکه با چنین مشکلی رو به رو نشوید، باید در انجام امور مالیاتی و دفاتر قانونی خود دقت زیادی داشته باشید

نرم افزارهای شیوا

نرم افزار های شیوا در نسخه های بازرگانی، خدماتی، تولیدی و پیمانکاری ارائه شده تا کسب‌وکارها را در این شرایط سخت اقتصادی و مالیاتی یاری کند و با تکیه به این سیستم پیشرفته دارای هوش مصنوعی با امکانات عالی و کاربری ساده با بیش از ۲۳ سال سابقه دارای سیستم و زیرسیستم از جمله انبار، حقوق و دستمزد، فروش، انبار دارایی ثابت و CRM،تولید ، مدیریت کسب‌وکارتان را ساده‌تر و دقیق تر کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

تکنیک های حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی یک حوزه اساسی در عرصه مدیریت است که از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی…

هزینه های نگهداری کالا

منظور از هزینه نگهداری کالا چیست اگر شخصی در صنعت تولید مشغول به کار باشد، به…

آموزش ارسال صورت حساب با نرم افزار سامانه مودیان اختصاصی شیوا

https://caspian11.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/02db28522179889090a8af120902afa758716181-480p.mp4?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImI5YmM3OGI0OWE3ZGRkNWY3YzQxNDhjYjgyMGU5MjAzIiwiZXhwIjoxNzE0ODM2MTczLCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.Ym83Mpb4wQAWKnuxrgKtUkId3sZkqvN9vVLBu1XjV2o مطالب مرتبط  حسابداری مدیریت | همه چیز درمورد حسابداری مدیریت