لوگوی شرکت نرم افزاری شیوا

تکالیف قانونی اشخاص مشمول قانون سامانه مودیان

تکالیف قانونی اشخاص مشمول قانون سامانه مودیان
فهرست مطالب

تکالیف قانونی اشخاص مشمول قانون سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه جامع میباشد که با هدف شفاف سازی گزارش‌های مالیاتی و دوری از فرارو گریز مالیاتی راه اندازی شد. همدم با فعال سازی سامانه مودیان، مقررات ایستگاه های فروشگاهی نیز ثبت شدند. بعداز ثبت و فعال‌ساز‌ی ضابطه ایستگاه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تکالیف رسمی جدیدی برای مودیان در حیث گرفته می‌گردد. جهت ارتقاء آګاهی شما عزیزان، قصد داریم درپی این نوشته‌علمی تکالیف رسمی سامانه مودیان را بررسی می کنیم.

فرآیند تصویب معاملات و به حساب آوردن مالیات در سامانه مودیان چگونه میباشد؟

طبق ماده ۵ ضابطه ایستگاه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مراحل کلی تصویب معاملات و احتساب ارزش افزوده در سامانه مودیان به تفصیل ذیل میباشد:
۱. در شرایطی‌که خریدار مصرف‌کننده آخری نباشد، صورتحساب خرید‌های اجرا‌گردیده به وسیله وی به طور پیش‌فرض در کارپوشه او در سامانه مودیان جابجایی پیدا می‌نماید. این داده ها جزو اعتبار مالیاتی خریدار به شمار می‌رود.
۲. فروشندگان از روش سامانه مودیان می بایست اقدامات مورد نیاز برای صدور صورتحساب الکترونیکی را اعمال دهند. مودیانی که با مصرف‌کننده پایانی رابطه دارا‌هستند، می بایست از روش ایستگاه فروشگاهی برای صدور صورتحساب الکترونیکی مبادرت نمایند.

ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان به چه صورت است؟

طبق ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اشخاص برای ثبت نام در سامانه مودیان بایستی به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر کرده، اقدام نمایند. طبق این ماده از تکالیف رسمی سامانه مودیان، خرده‌فروش‌هایی کهن مستقیما با مصرف‌کننده آخری راجع به می‌باشند، می بایست علاوه‌بر نام نویسی در سامانه مودیان، از ایستگاه‌های فروشگاهی نیز به کار گیری نمایند. به کار گیری از ایستگاه فروشگاهی برای مودیانی که با مصرف‌کننده پایانی رابطه ندارند، الزامی وجود ندارد؛ البته بایستی همگی صورتحساب‌های خودرا در زمان مقرر از طریق سامانه مودیان به متصدیان مالیاتی تحویل دهند. برای تصویب‌اسم در سامانه مودیان می بایست به tax.gov.ir مراجعه کرده.

جرائم عدم انجام تکالیف رسمی سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سازمان امور مالیاتی به‌منظور عدم اجرای ضوابط تصویب شده در ضابطه سامانه مودیان و ایستگاه های فروشگاهی، جرایم مختلفی را برای اشخاصی که از اجرا تکالیف رسمی سامانه مودیان جلوگیری می‌نمایند، در نظر ګرفته که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مطالب مرتبط  پاسخ به پرسش های مالیاتی سامانه مودیان

جرائم عدم عضویت در سامانه مودیان مالیاتی

درصورتی‌که مودی بعداز فراخوان سامانه مودیان و سازمان کارها مالیاتی، نسبت به نام نویسی درین سامانه اقدام نکند، بایستی ۱۰ درصد از آحاد مبلغ فروش یا این که ۲ میلیون تومان (هر یک بیشتر باشد) به سازمان امور مالیاتی بپردازد. علاوه‌بر این، معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های ضابطه مالیات‌های مستقیم در آن سال مالی برای خلافکاران اجرا نخواهد شد.
جریمه‌های نامبرده‌گردیده در شکل عدم به کار گیری از ایستگاه فروشگاهی یا این که یاد مالیاتی و به کار بستن از خاطر مالیاتی بقیه مودیان یا این که واگذاری خاطر مالیاتی خویش به سایر افراد نیز برای شخص متخاطی اجرا می‌گردد. همچنین این جرایم در مورد ها پایین نیز انجام گردد:
1. جرائم عدم صدور صورتحساب الکترونیکی متناسب با سامانه مودیان
2. جرائم عدم اعلام شماره اکانت بانکی مرتبط با عمل اقتصادی
جریمه عدم پرداخت مالیات کارتخوان متعدد میباشد و مودیان مالیات کارتخوان بایستی در موعد مقرر نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند. 

حداکثر جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر مودی چقدر است؟

طبق ماده ۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گردآوری صورتحساب‌های الکترونیکی صادره بوسیله هر مودی در هر عصر مالیاتی نباید بیشتر از سه موازی فروش اظهار‌گردیده در زمان شبیه سال قبل باشد. این در قوانینی میباشد که مالیات سال گذشته به سازمان پرداخت شده یا این که ترتیب پرداخت صورت های مالی برای سازمان کارهای مالیاتی مرزوبوم داده گردیده باشد.
درصورتی‌که صدور صورتحساب الکترونیکی بیشتراز حد مجاز مقرر درین ماده باشد، همه مودیان می بایست نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه، تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا این که ارائه تضامین کافی مبادرت نمایند؛ در غیر این‌شکل به ‌صورتحساب الکترونیکی صادر گردیده اعتبار مالیاتی وابستگی نخواهد گرفت.

عدم اعلام گزارشات فروش واحد اقتصادی در سامانه مودیان

درصورتی‌که صاحبان واحد‌های اقتصادی از تصویب یا این که اعلام گزارشات مرتبط با فروش در سامانه مودیان دوری نمایند، شامل پرداخت جریمه‌ای به معیار ۱ درصد مبلغ فروش گزارش‌نشده یا ۱ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) خواهند شد.

علاوه‌بر این موارد، اعلام شماره حساب‌های بانکی، شناسه یکتای دستگاه کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود به سازمان امور مالیاتی نیز ضروری است. در صورت مرتکب شدن هرگونه خطا، سازمان امور مالیاتی می‌تواند نسبت به انجام مراتب قانونی و پیگیری تخلف اقدام کند.

مطالب مرتبط  نسخه جدید رابط سامانه مودیان شیوا منتشر شد

جرائم عدم تحویل صورتحساب به خریدار یا حذف صورتحساب‌ها

درصورتی‌که فروشنده از ارائه صورتحساب چاپی به خریدار خودداری کرده یا اقدام به حذف یا مخدوش کردن صورتحساب کند، جریمه‌ای معادل ۲ درصد مبلغ صورتحساب یا ۲ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) برای فرد متخلف در نظر گرفته خواهد شد. اعلام صورتحساب حقوق کارگران و سایر هزینه‌های مجموعه اقتصادی نیز برای محاسبه مالیات سالانه اجباری است.

تغییرات قانون سامانه مودیان در راستای قانون تسهیل

با تصویب قانون تسهیل سامانه مودیان، سرنوشت بخش زیادی از تکالیف مربوط به سامانه مودیان مشخص شد. در ادامه به مهم‌ترین تغییرات ناشی از قانون تسهیل میپردازیم :

تغییر در تاریخ فراخوان‌ها

تاریخ فراخوان‌های ثبت‌نام و عضویت در سامانه مودیان تغییر کرده است و کلیه اشخاص حقوقی از اول مهرماه 1402 و کلیه صاحبان مشاغل از اول دی‌ماه 1402 مشمول عضویت و انجام تکالیف قانونی شدند.

در بخش گروه‌بندی صاحبان مشاغل، به این موضوع اشاره کردیم که صاحبان مشاغل بر اساس دو مؤلفه «نوع» و «حجم» فعالیت، گروه‌بندی می‌شوند. باتوجه‌به این نکته، اشخاص حقیقی موظف به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی از اول دی‌ماه 1402، به شرح زیر هستند:

  1. کلیه صاحبان مشاغل که حجم فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آنها تا پایان شهریور ماه سال 1402، بیشتر از 180 میلیارد ریال بوده است.
  2. اشخاص حقیقی موضوع جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402، با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه.
  3. عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات.
  4. فروشندگان مواد معدنی به واحد‌های فراوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 با هر میزان فروش.
    اشخاص مشمول صدور صورت‌حساب الکترونیکی در صورت عدم رعایت این قانون، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. اشخاص حقیقی باید گواهی امضای الکترونیک خود را از مراکز میانی خصوصی دریافت کنند.
قانون سامانه مودیان در راستای قانون تسهیل

چه افرادی مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند؟

بر اساس بند ج ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه اشخاص حقیقی اعم از صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم، جزو اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند.

مطالب مرتبط  راهکارهای مالی چگونه بر روند کسب و کار تاثیر می‌گذارند؟

چگونه صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بررسی جزئیات مربوط به قانون جدید سامانه مودیان مطرح می‌شود، نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی است. برای این کار روش‌های مختلفی از جمله: ارسال توسط شرکت‌های معتمد، ارسال توسط سامانه‌های دولتی و ارسال مستقیم توسط خود مودی به وسیله نرم افزار حسابداری شیوا وجود دارد. لازم به ذکر است نحوه ارسال صورت‌حساب الکترونیکی اشخاص حقیقی و حقوقی به سامانه مودیان متفاوت است.
شما عزیزان به‌عنوان صاحب کسب‌وکار یا حسابدار یک مجموعه می‌توانید از نرم افزار شیوا برای انجام این کار استفاده کنید.

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه زمانی است؟

تاریخ اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و زمان فراخوان سامانه مودیان باتوجه‌به نوع کسب‌وکارها متفاوت است. به‌طورکلی، شرکت‌ها باتوجه‌به نوع آن‌ها در دسته‌بندی‌های زیر تقسیم شده و باید در تاریخ‌های درج‌شده در زیر نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.

  1. شرکت‌های عضو بورس و فرابورس: 1402/07/01
  2. شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرای ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: 1402/07/01
  3. اشخاص حقوقی: 1402/10/01
  4. صاحبان مشاغل گروه‌های اول و دوم: 1402/10/01
  5. سایر اشخاص مشمول باقی‌مانده: 1402/10/01
    تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان و ثبت نام در این سامانه، به دسته‌بندی شرکت‌ها بستگی دارد. پیش از ثبت‌نام در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی باید نوع کسب‌وکار خود را به‌درستی مشخص کنید.

نرم افزارهای شیوا

نرم افزار های شیوا در نسخه های بازرگانی، خدماتی، تولیدی و پیمانکاری ارائه شده تا کسب‌وکارها را در این شرایط سخت اقتصادی و مالیاتی یاری کند و با تکیه به این سیستم پیشرفته دارای هوش مصنوعی با امکانات عالی و کاربری ساده با بیش از ۲۳ سال سابقه دارای سیستم و زیرسیستم از جمله انبار، حقوق و دستمزد، فروش، انبار دارایی ثابت و CRM ،تولید ، مدیریت کسب‌وکارتان را ساده‌تر و دقیق تر کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد چیست؟

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد چیست؟ در جوامع اقتصادی، مالیات‌ها نقش حیاتی…

نسخه جدید سامانه مودیان شیوا با امضای الکترونیک رسمی

با سلام. ضمن آرزوی توفیقات روزافزون آن مجموعه محترم، به استحضار می رساند با توجه…

آموزش اختتامیه دوره قبل و افتتاحیه دوره جدید در نرم افزار جامع شیوا

توجه: در صورتی که از پکیح جامع نرم افزار های مالی و فروش و انبار…